klasy VII-VIII
ZADANIE 1.
Uczniowie przygotowali ekologiczny proszek do prania. Do jego przygotowania potrzeba 1,5 szklanki sody oraz szklanki zmielonego mydła naturalnego. Można dodać kilka kropli ulubionego olejku aby nadać praniu zapach. Jedna szklanka tak przygotowanego proszku to około 16 łyżek stołowych. Na jedno pranie zużywa się około 2 łyżek proszku. Zakładając, że pranie jest robione dwa razy w tygodniu - czy tak przygotowany proszek wystarczy na trzy miesiące?
ZADANIE 2.
Używanie bawełnianej torby jest korzystne dla środowiska dopiero gdy używa się jej naprawdę regularnie. Jedna torba kosztowała 1,30 zł, flamastry do pisania po tkaninie 23,50 zł. Na warsztaty zdobienia bawełnianych toreb na zakupy zakupiono torbę dla każdego z 50 uczestników oraz jeden komplet flamastrów dla każdej z pięcioosobowych grup. Wydatki te rozdzielono w stosunku 2 : 3 przy czym większość była po stronie organizatora. Ile organizator zapłacił za torby i flamastry potrzebne na warsztaty?
ZADANIE 3.
Jednym z zagadnień omawianych podczas warsztatów było oszczędzanie wody i energii. Prowadzący zaproponował żeby uczestnicy sprawdzili jakie oszczędności można poczynić biorąc prysznic zamiast kąpieli w wannie. Podał następujące dane:
kąpiel w wannie - około 150 litrów ciepłej wody
prysznic - 9 litrów ciepłej wody na minutę, czas trwania prysznica - 5 minut
1 m3 ciepłej wody - 21 zł
Ile zł można zaoszczędzić przez tydzień biorąc prysznic zamiast kąpieli w wannie?
ZADANIE 4.
W szkole przeprowadzono akcję zbierania makulatury. Uczniowie zebrali łącznie 540 kg papieru. Wiadomo, że z każdej tony makulatury można wyprodukować około 900 kg nowego papieru, a przy tym uratować 17 drzew. Ile papieru można wyprodukować z zebranej przez uczniów makulatury? Ile drzew uratowano tym działaniem?
ZADANIE 5.
Na zakończenie warsztatów sprawdzono wiedzę uczestników. Do testu podeszło 90% w 50 uczestników, zaś 80% piszących test napisało go na 100%, zaś 2/3 pozostałych osiągnęło wynik przekraczający 90%. Ile osób napisało ten test na 90% i mniej%?