Matematyczny Czerwiec


14 czerwca – Dzień Krwi

14 czerwca – Dzień Krwi

Scenariusz lekcji:
Dla serca

klasy IV-V

 

Uważnie przeczytaj tekst i na podstawie podanych informacji rozwiąż zadania i odpowiedz na pytania.

Serce działa jak podwójna pompa — jedna część wysyła krew do płuc, druga do reszty ciała. Krew dostarcza tlen i składniki odżywcze, a odbiera dwutlenek węgla i produkty przemiany materii. Krew składa się z osocza (około 55%), czerwonych krwinek (około 45%), białych krwinek i płytek krwi (razem około 1%). Dla dobrej pracy serca potrzebne są między innymi potas i magnez oraz kwasy tłuszczowe i różne witaminy. Tętno to informacja ile razy na minutę bije serce.

 

ZADANIE 1. 

Jeden banan zawiera około 400 mg potasu. Dzienne zapotrzebowanie na potas dla dziecka w wieku 10 lat wynosi 2400 mg. Ile bananów musiałoby zjeść to dziecko, aby pokryć dzienne zapotrzebowanie na potas?

 

ZADANIE 2. 

W jednej tabletce preparatu zawierającej magnez i potas jest 51 mg potasu i trzy razy mniej magnezu. Ile mg magnezu dostarczymy organizmowi przyjmując 2 tabletki tego preparatu?

 

ZADANIE 3. 

W spoczynku serce pompuje około 5 litrów krwi na minutę. Ile litrów krwi przepompuje serce w ciągu godziny?

 

ZADANIE 4. 

Adam zmierzył swoje tętno gdy odpowczywał i wynosiło ono 90 uderzeń na minutę oraz po skakaniu - 135 uderzeń na minutę. O ile więcej uderzeń wykonało jego serce po aktywności fizycznej? Ile razy więcej?

 

ZADANIE 5. 

Jeden procent to jedna setna co można zapisać następująco: 1% = 0,01 = 1/100. Zapisz w postaci ułamka dziesiętnego oraz zwykłego jaka jest zawartość czerwonych krwinek we krwi. Ułamek zwykły przedstaw w jak najprostrzej postaci.

 

powrót